Şimdi de sayısı iki milyonu aşan işyerine “acil durum planı” hazırlama ve “tatbikat yapma” mecburiyeti getirildi. Beklenmeyen olumsuz durumlara karşı hazırlıklı olunması, can ve mal kaybının en aza indirilmesi için işyerinde “acil durum planları” hazırlanacak. Hazırlanması yeterli olmayacak, ayrıca yılda en az bir kez “tatbikat” yapılacak ve “tatbikat raporları” hazırlanacak. Buna uymayan işyerlerine, ayrı ayrı “idari para cezaları” kesilecek.
Olay çok yeni olduğu için işyerlerinin neredeyse tamamının bu uygulamadan haberi yok.
Olay çok yeni olduğu için işyerlerinin neredeyse tamamının bu uygulamadan haberi yok.
PLAN NASIL HAZIRLANACAK
Acil durum planlarının nasıl yapılacağı, İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelikte, ayrıntılı olarak açıklanmıştır (Her ikisinin metnine de www.yaklasim.com ‘dan ulaşabilirsiniz)
İşyerlerinde meydana gelebilecek acil durumlarda yapılacak iş ve işlemler ile uygulamaya yönelik eylemlerin yer aldığı plana “acil durum planı” deniliyor.
Acil durum planı, tüm işyerleri için tasarım veya kuruluş aşamasından başlamak üzere, acil durumların belirlenmesi, bunların olumsuz etkilerini önleyici ve sınırlandırıcı tedbirlerin alınması, görevlendirilecek kişilerin belirlenmesi, acil durum müdahale ve tahliye yöntemlerinin oluşturulması, dokümantasyon, tatbikat ve acil durum planının yenilenmesi aşamaları izlenerek hazırlanacak.
Acil durum planında; belirlenen acil durumlar, alınan önleyici ve sınırlayıcı tedbirler, acil durum müdahale ve tahliye yöntemleri, işyerini ve bölümlerini gösteren kroki, kaçış yolları, toplanma yerleri vs. belirtilecek (Örnek tablo için Bkz.www.yaklasim.com)
Acil durum planının sayfaları numaralandırılarak; hazırlayan kişilerce paraflanıp, son sayfası imzalanacak ve işyerinde saklanacak. Acil durum planı kapsamında hazırlanan kroki, bina içinde kolayca görülebilecek yerlerde asılı bulundurulacak.
İşyerlerinde meydana gelebilecek acil durumlarda yapılacak iş ve işlemler ile uygulamaya yönelik eylemlerin yer aldığı plana “acil durum planı” deniliyor.
Acil durum planı, tüm işyerleri için tasarım veya kuruluş aşamasından başlamak üzere, acil durumların belirlenmesi, bunların olumsuz etkilerini önleyici ve sınırlandırıcı tedbirlerin alınması, görevlendirilecek kişilerin belirlenmesi, acil durum müdahale ve tahliye yöntemlerinin oluşturulması, dokümantasyon, tatbikat ve acil durum planının yenilenmesi aşamaları izlenerek hazırlanacak.
Acil durum planında; belirlenen acil durumlar, alınan önleyici ve sınırlayıcı tedbirler, acil durum müdahale ve tahliye yöntemleri, işyerini ve bölümlerini gösteren kroki, kaçış yolları, toplanma yerleri vs. belirtilecek (Örnek tablo için Bkz.www.yaklasim.com)
Acil durum planının sayfaları numaralandırılarak; hazırlayan kişilerce paraflanıp, son sayfası imzalanacak ve işyerinde saklanacak. Acil durum planı kapsamında hazırlanan kroki, bina içinde kolayca görülebilecek yerlerde asılı bulundurulacak.
ACİL DURUMLARIN BELİRLENMESİ
İşyerinde meydana gelebilecek acil durumlar;
-Risk değerlendirmesi sonuçları,
-Yangın,-Tehlikeli kimyasal maddelerden kaynaklanan yayılım ve patlama ihtimali,-İlk yardım ve tahliye gerektirecek durumlar,
doğal afetlerin meydana gelme ihtimali ve sabotaj ihtimali de göz önünde bulundurularak belirlenecek.
-Risk değerlendirmesi sonuçları,
-Yangın,-Tehlikeli kimyasal maddelerden kaynaklanan yayılım ve patlama ihtimali,-İlk yardım ve tahliye gerektirecek durumlar,
doğal afetlerin meydana gelme ihtimali ve sabotaj ihtimali de göz önünde bulundurularak belirlenecek.
GÖREVLENDİRİLECEK ÇALIŞANLAR
-Çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 30 çalışana,
-Tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 40çalışana,
-Az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 50 çalışana, kadar arama, kurtarma ve tahliye ile yangınla mücadele konularının her biri için uygun donanıma sahip ve özel eğitimli en az birer çalışanın, destek elemanı olarak görevlendirilmesi gerekiyor.
İş güvenliği uzmanının da acil durum planlarının hazırlama ekibinde yer alması gerekiyor.
-Tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 40çalışana,
-Az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 50 çalışana, kadar arama, kurtarma ve tahliye ile yangınla mücadele konularının her biri için uygun donanıma sahip ve özel eğitimli en az birer çalışanın, destek elemanı olarak görevlendirilmesi gerekiyor.
İş güvenliği uzmanının da acil durum planlarının hazırlama ekibinde yer alması gerekiyor.
TATBİKAT NE ZAMAN?
Hazırlanan acil durum planının uygulama adımlarının, düzenli olarak izlenebilmesi ve uygulanabilirliğinden emin olabilmek için işyerlerinde“yılda en az bir kez” olmak üzere, tatbikat yapılacak.
Gerçekleştirilen tatbikatın tarihi, görülen eksiklikler ve bunları gidermek içim yapılan düzenlemeleri kapsayan bir “tatbikat raporu”hazırlanıp, işyerinde muhafaza edilecek.
Gerçekleştirilen tatbikatın tarihi, görülen eksiklikler ve bunları gidermek içim yapılan düzenlemeleri kapsayan bir “tatbikat raporu”hazırlanıp, işyerinde muhafaza edilecek.
EKİPLERİN EĞİTİMİ
Acil Durumlar Hakkında Yönetmeliğin geçici 2. maddesine göre; kurulacak olan ekiplerin eğitimi 18 Haziran 2014 tarihine kadar tamamlanacak.
Ne kadar ceza uygulanacak
-İŞYERLERİNİN “acil durum planı” hazırlaması ve “tatbikat yapması” ile ilgili yönetmelik, 18.6.2013’de yürürlüğe girdi. Çok kişi olayın farkında değil ama yetkililer bir gün kapının çalıp, bu konuda denetim yapabilirler. Acil durumları belirlemeyen, tedbir almayan, acil durum planı hazırlamayan, destek elemanı görevlendirmeyen, araç gereç sağlamayanlara, her yükümlülük için 1.078 TL ve aykırılığın devam ettiği her ay itibariyle de yine 1.078’er TL idari para cezası uygulanacak.
Apartmanları da kapsıyor
-BU yıl, kapıcı çalıştıran apartmanların yöneticileri için yoğun bir yıl olacağa benziyor. Ocak ayından itibaren “risk değerlendirmesi”ile uğraştılar. Yapamayanlar, cezalı duruma düştüler. Ardından, “işyeri hekimi, hemşire ve iş güvenliği uzmanı” istihdam etme zorunluluğu gündeme geldi. Neyse ki 1.7.2016’ya ertelendi. Şimdi de “acil durum planı hazırlama ve tatbikatı” ile ilgili zorunluluk başladı!
Yorum Gönder