E-faturaya geçiş için tabiri caizse "şafak sıkıştırıyor." Önceki haftalardaki yazılarımızda, kimlerin e-fatura uygulamasına geçmesi ve e-defter tutması gerektiği konusunda siz değerli okurlarımıza bilgi vermeye çalışmıştık. Başvuru süresinin son günü olan 1 Eylül tarihinin yaklaşmasıyla birlikte; başvuruların nasıl yapılacağı, hangi belgelerin temin ve ibraz edilmesi gerektiği konusunda gelen sorular da haklı olarak artmaya başladı.
Bugünkü yazımızda başvuru süreciyle ilgili bazı temel bilgilere yer vererek kafalardaki soru işaretlerine bir nebze de olsa yanıt vermek istiyoruz.
Önemli bir hatırlatma!
Başvuru süreciyle ilgili bilgi vermeye geçmeden önce e-fatura kapsamına girilip girilmediğinin belirlenmesi noktasında önemli bir noktanın altını çizmek istiyoruz. Yıl içinde düzenlediğiniz veya aldığınız fatura adedinin çok fazla olması, cironuzun 10 milyon veya 25 milyon TL'yi geçmesi, aktif büyüklüğünüzün veyahut çalışan sayınızın fazla olması doğrudan e-fatura uygulaması kapsamına girmenizi gerektirmiyor.
E-fatura uygulamasına geçmenizin zorunlu olması için, 2011 takvim yılında;
- 5015 Sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip olan veya 4760 Sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu'na ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal eden mükelleflerden mal alımı yapmış olmanız ve ilgili yıl brüt satış hasılatınızın belirlenen hadleri aşmış olması gerekiyor. Yani e-fatura kapsamına girilmesi için bir değil iki şartın aynı anda gerçekleşmesi gerekmekte.
E-faturaya başvuru nasıl yapılacak?
E-fatura uygulamasına geçecek mükelleflerin üç farklı yöntemden dilediğini seçmesi mümkün. Bu yöntemler:
· Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan özel entegrasyon izni almış kurumların bilgi işlem sistemlerini kullanarak sisteme entegre olmanız.
· Bilgi işlem sistemi altyapınızın yeterli olması durumunda doğrudan e-fatura sistemine entegre olmanız.
· Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından www.efatura.gov.tr internet adresi üzerinden ücretsiz olarak sunulan GİB portalını kullanmanız.
Başvuru esnasında uygulamadan yararlanma yöntemlerinden durumunuza uygun olan birisini belirtmeniz zorunlu. Zira seçtiğiniz yöntem istenen bilgi ve belgelerin kapsam ve sayısını da değiştiriyor. Bu nedenle başvurunun ilk adımı, "yöntem seçimi".
E-fatura uygulamasına posta yoluyla veya elektronik ortamda başvuru yapılabilmesi mümkün. Posta yoluyla başvuru yapmak isteyen kişi veya kurumların başvuru belgelerini "Gelir İdaresi Başkanlığı-Denetim ve Uyum Yönetimi Daire Başkanlığı(I) İlkadım Cad. 06450 Dikmen/ANKARA" adresine göndermeleri gerekmekte.
Posta yoluyla e-fatura başvurusu
Posta yolu ile başvurularda gereken belgeler şunlar:
- Yetkili kişi veya kişiler tarafından imzalanmış, www.efatura.gov.tr internet adresinde yer alan "e-Fatura Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi",
- Yetkili kişi veya kişiler tarafından imzalanmış, www.efatura.gov.tr internet adresinde yer alan "Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi",
- Şirket kuruluş sözleşmesi Ticaret Sicil Gazetesi'nde 1/10/2003 tarihinden önce yayımlanmış ise ilgili ticaret sicil gazetesinin noter onaylı örneği veya aslının getirilmesi halinde başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi,
- Başvuru formuna tüzel kişi mükelleflerin adına imza atan kişi veya kişilerin yetkili olduğunu gösteren noter onaylı imza sirküleri örneği veya aslının getirilmesi halinde başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi.
Entegrasyon veya özel entegrasyon yöntemini seçenler
Özel entegratör aracılığıyla e-fatura uygulamasını kullanmak isteyen mükelleflerin bu belgelere ek olarak, özel entegratör aracılığıyla e-fatura uygulamasına dahil olacaklarını bildirir bir dilekçe hazırlamaları gerekmekte.
Doğrudan entegrasyon yapmak isteyen mükelleflerin ise söz konusu belgelere ilave olarak imzalı ve paraflı bilgi işlem sistem raporu ve entegrasyon başvuru dilekçesini de posta yolu ile göndermeleri gerekiyor.
Elektronik ortamda başvuru nasıl yapılacak?
E-fatura uygulamasına elektronik ortamda başvuru yapmak isteyen mükelleflerin veya temsilcilerinin www.efatura.gov.tr adresindeki e-fatura başvuru bağlantısına tıklayarak gerekli formları doldurup onaylamaları gerekmekte. Formları doldurmak için www.efatura.gov.tr internet adresi "başvurular" kısmında yer alan "elektronik başvuru rehberinden" yararlanabilmesi mümkün.
Elektronik ortamda yapılan başvurunun elektronik imza veya mobil imzayla imzalanması yeterli.
Yöntemler arası geçiş
Mükelleflerin e-fatura uygulamasında kullandıkları yöntemi istemeleri halinde, ilgili yönteme ilişkin koşulları yerine getirmeleri şartıyla her zaman için değiştirebilmeleri mümkün.
Kaynak: http://www.bugun.com.tr/e-faturaya-nasil-gecilecek-yazisi-762190
E-faturaya nasıl geçilecek?
Written By Muhasebe37 on 20 Ağustos 2013 Salı | 13:32
Etiketler:
e-fatura
Yorum Gönder