Home » , , , , , , » E-Ödenek Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

E-Ödenek Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Written By Muhasebe37 on 9 Ekim 2012 Salı | 13:21



SORU 1- E-ödenek programı nedir? 
CEVAP- E-ödenek programı; 5510  sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının  (a) ve (b)  bendi kapsamındaki sigortalılar için, Kurumumuzla anlaşmalı özel ve resmi sağlık tesislerince düzenlenen geçici iş göremezlik elgeleri ile sağlık kurulu raporlarının işverenlere ve Kuruma elektronik ortamda gönderilmesi, iş göremezlik ödeneğinin hesaplanması  ve sigortalıya ödenmesi için MOSİP sistemi aracılığı ile T.C. Ziraat Bankasına aktarılmasına dair bilgisayar programını ifade etmektedir.  

SORU2- E-ödenek programının hazırlanmasındaki temel amaç nedir? 
CEVAP-5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 18 nci maddesine göre kısa vadeli sigorta kollarından verilmekte olan geçici iş öremezlik ödeneklerinin ödenmesi için gerekli olan ve anlaşmalı sağlık hizmet unucularınca düzenlenip Kuruma ve işverene gönderilmesi gereken istirahat raporlarının elektronik ortamda düzenlenmesi, gönderilmesi, ödeneğin esaplanması, ödenmesi ve bu şekilde bürokrasinin azaltılmasıdır. 

SORU 3- E-ödenek programına nereden ulaşılabilmektedir? 
CEVAP- Programa, Kurum ünitelerinin kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personeller tarafından “MEYES” şifresi ile “Intra/Uygulamalar/Emeklilik işlemleri/İş  Göremezlik  e-Ödeme Projesi” ekranından ulaşılacaktır. 

SORU 4- E-ödenek programı hangi sigortalıları kapsamaktadır? 
CEVAP- Program 4/a ve 4/b kapsamında yer alan sigortalılar  için  ullanılabilecek olup, ilk aşamada yalnızca 4/a sigortalılarının rapor işlemleri için kullanılacaktır. 


SORU 5-  Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine  tabi sigortalılar  için  iş göremezlik ödeneğine esas istirahat raporları Kurumumuza nasıl gönderilecektir?  
CEVAP-  Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalılar için düzenlenen istirahat raporlarının elektronik ortamda Kuruma gönderilmesi uygulamasına başlanana kadar söz konusu  raporlar yine manuel ortamda düzenlenip Kuruma gönderilmesi ve ödenmesi uygulamasına devam edilecektir. 
   
SORU 6- E-ödenek programı ne zaman uygulamaya açılacaktır? 
CEVAP-  Programın test çalışmaları öncelikle Kırşehir, Eskişehir ve Ankara illerinde yapılmış ve program, 21/06/2012 tarihi itibariyle Türkiye genelinde sağlık hizmet sunucuları ve sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerinde test ortamında uygulamaya açılmış olup Temmuz 2012’de gerçek ortamda  uygulamaya girmiştir. 

SORU  7-  E-ödenek  programı  ile  hangi  tür  raporlar  düzenlenerek  işverenlere  ve  Kuruma gönderilebilecektir? 
CEVAP- E-ödenek  programı  ile  sigortalılara  tek  hekim  ve  sağlık  kurulu  tarafından  verilen tüm istirahat raporları gönderilebilecektir. 

SORU 8- E-ödenek programının işleyişine hangi kurumlar dâhildir? 
CEVAP-  E-ödenek programının tarafları,  sağlık  hizmet  sunucuları,  işverenler  ve  Sosyal Güvenlik Kurumu’dur. 

SORU 9- Program hangi basamak sağlık hizmet sunucuları tarafından kullanılabilecektir? 
CEVAP-  Program kural olarak  tüm sağlık hizmet sunucularının kullanımına açık hale getirilmekle beraber; işyeri hekimleri,  kurum hekimlikleri,  aile hekimleri,  belediye hastaneleri, Türk Silahlı Kuvvetlerine  ait  sağlık  kuruluşları  ve Kurumla  anlaşması  olmayan özel sağlık hizmet sunucularına hâlihazırda MEDULA üzerinden erişim  sağlanamadığından, programın ikinci aşamasının  uygulamaya açılmasına kadar anılan birimlerce düzenlenen raporlar E-ödenek projesinin dışında tutulmuştur. 

SORU  10-  Ödeneğe müstahak olmayan 4/a sigortalılarının  istirahat  raporları  E-ödenek programı üzerinden Kuruma gönderilecek midir? 
CEVAP-  E-ödenek programı üzerinden  T.C.  kimlik  numarası  ile  sorgulama  yapıldığında sistemde sigortalının ödeneğe müstahak olmadığı görünen sigortalıların raporları da, istatistiki bilgiler için Kuruma, sigortalının istirahatlı olduğunun bilinmesi için de işverene gönderilecektir. Ancak bu sigortalılara ödenek ödenmeyecektir. 

SORU 11- Ödeneğe müstahak olmayan 4/a sigortalılarının istirahat raporları için işverenlerce çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılacak mıdır? 
CEVAP- Gerek bulunmamaktadır. 

SORU 12- Sonlanmamış raporu bulunan sigortalıya yeni rapor düzenlenebilecek midir? 
CEVAP- Evet. Raporu sonlanmadan sağlık  tesisine giden sigortalıya, mevcut  raporu devam etse dahi  aynı  veya  farklı  bir  hekimce yeni rapor verilebilecektir. Bu durumda, sigortalının sağlık hizmet sunucusuna başvurduğu  tarihte yeni  rapor verilmesine karar verilmesi halinde önceki rapor sistem tarafından bir gün önceki tarih itibariyle sonlandırılmış olacaktır.  

SORU 13- Kontrollü  raporu  bulunan ve  kontrol  tarihinden  sonra  sağlık hizmet  sunucusuna başvuran sigortalıya nasıl işlem yapılacaktır? 
CEVAP-  İstirahatin kontrol tarihi geçmiş olsa dahi, “mevcut rapor” linkinden sigortalının daha önce verilmiş olan raporu ekrana  getirilir  ve  daha  önce  verilmiş  olan  kontrollü  rapor, kontrol tarihi itibariyle  hekim tarafından hastanın durumuna göre,  “çalışır”a  çevrilerek sonlandırılabilir. Veya yeni bir  rapor öngörülecekse, eski kontrol  tarihinden başlamak üzere (raporun bittiği  tarihten sonraki gün kontrol tarihi kabul edilecektir.)  ikinci bir rapor verilebilir. 

SORU 14- Kontrollü  raporu bulunan  sigortalı, kontrol  tarihinde hekime gitmeyip çalışmaya başlarsa ödeneği ödenecek midir? 
CEVAP-  Bu sigortalının kontrollü raporu “çalışır”a  çevrilmeyip  açık  kaldığı  için  ödeneği ödenmeyecektir. Ödenmiş ise geri alınacaktır. 

SORU  15-  Hastane tarafından  emzirme  ödeneğine  esas  olmak  üzere  verilen  bir  doğum raporu, sigortalının aynı döneme ait başka bir raporunu keser mi? 
CEVAP- Hayır. Söz konusu  rapor,  istirahat  raporu niteliğinde değildir. Bu nedenle alınacak başka bir istirahat raporuna engel oluşturmaz. 

SORU  16-  Programın işveren  tarafında,  istirahat raporları nasıl  ve ne zaman görüntülenecektir? 
CEVAP-  Raporlar, sağlık hizmet sunucusu başhekimi tarafından onaylandığı zaman elektronik ortamda işverene ait çalışılmadığına dair bildirim ekranında görüntülenebilecektir. 

SORU 17- İstirahat raporları posta yoluyla yazılı olarak ayrıca Kuruma gönderilmeye devam edilecek midir? 
CEVAP-  E-ödenek  programı uygulamaya açılmadan önce,  sağlık hizmet sunucuları tarafından  kâğıt  ortamında  düzenlenen  raporların  bir  nüshası  sigortalıya  verildiği  gibi,  bir nüshası da düzenlendiği tarihten itibaren 3 iş günü içerisinde  Kuruma  gönderilecektir. Programın devreye girmesiyle birlikte, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmet sunucularınca elektronik ortamda düzenlenen raporlar aynı gün veya Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği hükmü gereği  en geç 3 iş günü içerisinde  başhekim  tarafından  onaylanarak  Kuruma ve işverene gönderilecektir.  

Elektronik ortamda düzenlenerek Kuruma ve işverene gönderilen raporların ayrıca  kâğıt ortamında düzenlenerek Kuruma gönderilmesine gerek yoktur. Ancak hastane  tarafından E-Ödenek programında meydana gelen teknik sıkıntılar nedeniyle elektronik ortamda rapor düzenlenememesi veya Kuruma ve işverene gönderilememesi halinde raporlar eskiden olduğu gibi kâğıt ortamında düzenlenerek Kuruma gönderilmeye ve Kurum  tarafından da ödenmeye devam edilecektir. 

SORU  18-  Çalışılmadığına dair bildirim  ekranına  düşen  raporlara  işveren  nasıl  bir  işlem yapacaktır? 
CEVAP-  Raporların sağlık hizmet sunucusu başhekimi tarafından onaylanıp elektronik ortamda işverene ait çalışılmadığına dair bildirim ekranında görüntülenmesi aynı zamanda tebligat niteliği  taşıdığından, kendisine sigortalının  istirahat raporu ulaşan  işveren,  istirahatin bittiği tarihten itibaren 5 iş günü içerisinde çalışılmadığına dair bildirim girişini yapmak durumundadır.   
Ayrıca çalışılmadığına dair bildirimin süresinde yapılması  için Kurum  tarafından  işverenlere e-posta gönderilecektir. E-posta gönderilebilmesi için işverenlerin e-posta adreslerini Kuruma bildirmeleri gerekmektedir. İşverenlerin e-posta  adreslerini  Kuruma  ulaştırmaları  hakkında Kurum tarafından  bildirilecek tarihe  kadar 2011/50  sayılı  Genelgenin  çalışılmadığına  dair bildirimle ilgili hükümleri doğrultusunda Kurum modülünde  onaysız  işlemler  listesinde  yer alan sigortalıların çalıştığı işverenlere kağıt ortamında tebligat gönderilmeye  devam edilecektir. Kağıt ortamında Tebligat gönderilmeden İdari Para Cezası uygulanmayacaktır. 

SORU  19-  İşverenin çalışılmadığına dair bildirim girişini yapmaması halinde karşılaşacağı müeyyide nedir? 
CEVAP- Gönderilen yazılı Tebligata rağmen tebliğin tebellüğünü takip eden 5 iş günü içinde bildirim girişini yapmayan  işverene Kanunun 102 nci maddesinin  (i) bendi gereği  idari para cezası uygulanacaktır. 

SORU 20-Analık sigortasından istirahat raporu hangi süreler için verilir? 
CEVAP- 1)Doğum öncesi 8 (çoğul gebelik halinde 10) haftalık süre için 
           2) Doğum sonrası 8 haftalık süre için  

SORU 21- Tek hekim tarafından bir defada en fazla kaç güne kadar rapor verilebilmektedir? 
CEVAP-  Sigortalılara tek hekim tarafından bir defada en fazla 10 güne kadar rapor verilebilmektedir. İstirahat sonrasında kontrol muayenesi raporda belirtilmiş ise, hekim, bunu bir defa daha tekrarlayabilmekte ve yine en fazla 10 güne kadar olmak kaydı ile toplamda en çok 20 gün istirahat verebilmektedir. 

SORU 22-  Tek hekimin verdiği ikinci rapordan sonraki rapor  kim tarafından verilebilmektedir? 
CEVAP-  İkinci rapordan sonraki raporlar ise  tek  hekim  tarafından  verilememekte,  sağlık kurulu tarafından verilmektedir.  

SORU 23-Bir sigortalıya bir takvim yılı içerisinde tek hekim tarafından en fazla kaç gün rapor verilebilmektedir? 
CEVAP-  Bir sigortalıya bir takvim yılı içerisinde tek hekim (aynı veya farklı hekimler) tarafından değişik zamanlarda en fazla 40 gün rapor verilebilmektedir.  

SORU 24- Sigortalıya sağlık hizmet sunucusu  tarafından düzenlenen  tek hekim raporlarının, bir takvim yılı içerisinde 40 günü aşması durumunda ne olacaktır? 
CEVAP-  Tek hekim tarafından verilen raporların, bir takvim yılında 40 günü aşması durumunda,  sistem tarafından, hekimin karşısına raporun sağlık kurulu raporuna dönüştürülmesi için uyarı  çıkacak olup  40 günü aşan raporlar sağlık kurulu tarafından verilecektir. 

SORU 25- Program istirahat raporlarında hangi ayrımları esas almaktadır? 
CEVAP-Program istirahat raporlarında; 
1)  Tek hekim raporları, 
2)  Sağlık kurulu raporları,  
3)  Emzirme ödeneğine esas doğum raporları, 
ayrımını esas almaktadır. 

SORU 26- E-ödenek Programı menülerinde  sağlık hizmet  sunucusu hekimleri  tarafından ne tür işlemler yapılabilmektedir? 
CEVAP- Programdaki menülerde sağlık hizmet sunucusu hekimleri tarafından;  
1) Tek hekimin birinci 10 güne kadar vereceği istirahat raporlarında sigortalının 
iyileştiğine ve artık çalışabileceğine; ya da rapor sonu itibariyle sigortalının hala iyileşmediğine ve yine 10 güne kadar belirlenecek kontrol süresinde istirahatinin devam edeceğine, 
2) Kontrollü raporlarda kontrol süresi sonunda istirahatin son bulacağına ve 
sigortalının çalışmaya başlayabileceğine; ya da ikinci bir kontrol süresi öngörülmesi 
gerektiğine veyahut da sigortalının sağlık kuruluna sevk edilmesine, 
3)  Sağlık Kurulu  tarafından sigortalılara  en  fazla  altı  aya  kadar  rapor  verilebilir. 
Altıncı aydan sonra hastalığın durumuna göre, rapor süresi sonunda istirahatin son bulacağına 
ve sigortalının çalışmaya başlayabileceğine; ya da sigortalının maluliyete sevk edilmesi 
gerektiğine veyahut da tedaviye devam edilmesi halinde maluliyet halinin önlenebileceği veya 
önemli oranda azaltılabileceği  gerekçesiyle raporunun devam etmesi gerektiğine karar 
verilmesi mümkün bulunmaktadır. 

SORU 27-  E-ödenek programının Kurum  modülünde  sigortalıların  istirahat  raporlarına ilişkin hangi menüler görüntülenebilmektedir? 
CEVAP- Sigortalıların bağlı bulunduğu il müdürlüklerinin kısa vadeli sigortalar servislerinde, sigortalıların istirahat raporlarına ilişkin olarak 4 (dört) adet menü görüntülenebilmektedir. 
Bunlardan birincisi, Emzirme Ödemesi İşlemleri, ikincisi İşveren Onaylı Ödeme 
İşlemleri, üçüncüsü İşveren Onaysız Ödeme İşlemleri dördüncüsü ise Onay İşlemleri menüsüdür. 
1-Hastaneler tarafından düzenlenen emzirme ödeneğine esas doğum raporları 
ünitelerde Emzirme Ödemesi İşlemleri menüsünde görülebilmekte ve ödenmesi için onay işlemleri menüsüne gönderilmektedir. Bu ödemeler için talep dilekçesi alınmasına devam edilecektir. 
2-İşveren Onaylı Ödeme İşlemleri menüsünde, işverenlerce çalışılmadığına dair 
bildirim girişi yapılmış raporlar görülebilmekte ve ödenek miktarı sistemce hesaplanan raporlar servis personelleri tarafından kontrol edildikten sonra şef ve harcama yetkilisince onaylanmak üzere Onay İşlemleri menüsüne gönderilebilmektedir.  
3-İşveren Onaysız Ödeme İşlemleri menüsü altında yer alan;  
 a-  İşveren Onaysız Rapor Listesi; hastane başhekimince onaylanarak gönderilen ve istirahat süreleri sona ermemiş raporların görüldüğü ekrandır.  
  b-  İşveren Onaysız Tebligat İşlemleri; ekranı çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılması için işverenlere tebligat gönderilen ekran,  
        Bu listelerde isimleri yer alan raporlar hakkında ikinci bir talimata kadar 
Çalışılmadığına Dair Bildirimin yapılması için tebligat gönderilmeden  ilgili  işverene  idari para cezası uygulanmayacaktır.   
 c- Tebligat/Ceza Listesi;  İşveren onaysız  raporlardan  tebligat gönderilenlerin  listesini yer aldığı bu ekranda tebligat gönderilen fakat işverence yasal süre olan tebligatın tebellüğünü takip eden 5 iş günü içinde bildirim yapmayan işverenlere uygulanacak İPC işlemlerinin takip edildiği ekrandır. 
4-Onay İşlemleri menüsünde servis memurları tarafından gönderilen raporlar şef tarafından onaylandıktan ve harcama yetkilisi tarafından  kontrol  edildikten  sonra  MOSİP sistemine aktarılacaktır. 

SORU 28- İşveren tarafından bildirim girişi yapılmış onaylı liste neyi ifade etmektedir? 
CEVAP- Onaylı listelerde yer alan raporların işveren tarafından çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılmış  olduğundan, bu listeler  Kurum personelinin  kontrolünden sonra  MOSİP sistemine aktarılacak aşamada olan kayıtları ifade etmektedir. 

SORU 29- İşveren tarafından bildirim girişi yapılmamış onaysız liste neyi ifade etmektedir? 
CEVAP-  İşveren Onaysız Tebligat İşlemleri  listesi,  ünitelerin  elektronik  ortamda  işverene çalışmadığına dair bildirim yapması için tebligat gönderilmesi gereken raporlara ait listelerdir. 
İşveren Onaysız Tebligat İşlemleri ekranı hastanelerce Kuruma gönderilen istirahat süresi sona eren,  elektronik ortamda çalışılmadığına dair bildirim yapması için işverene tebligat gönderilmesi gereken raporların yer aldığı listelerdir. Bu listelerde isimleri yer alan raporlar hakkında ikinci bir talimata kadar Çalışılmadığına Dair Bildirimin yapılması için tebligat gönderilmeden ilgili işverene idari para cezası uygulanmayacaktır. İşveren Onaysız Tebligat Gönderilen İşlemler ekranı ise tebligat gönderilen fakat işverence yasal süre olan tebligatın tebellüğünü takip eden 5 iş günü içinde bildirim yapmayan  işverenlere  uygulanacak  İPC işlemlerinin takip edildiği ekrandır. 

SORU 30- Kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personeller onaylı listelerde neye dikkat etmelidirler? 
CEVAP- Sosyal güvenlik merkezlerinin kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personeller tarafından onaylı listelerde yer alan kayıtlar ödeme yapılması için MOSİP sistemine aktarılmadan önce  ikinci bir talimata kadar tek tek  kontrol edilmeli, mevzuata  göre  yanlış olduğu tespit edilen ödemeler MOSİP sistemine atılmamalıdır. Bu raporlar elektronik ortamda hekim ve başhekim tarafından onaylanıp Kuruma gönderilmiş olduğundan  rapor  üzerindeki bilgilerin tam ve doğru olduğunun tespit edilmesi halinde kâğıt ortamında döküm alındıktan sonra eski iş göremezlik  programı  üzerinden ihbar kaydı yapılıp çalışılmadığına dair bildirimin de yapılmış olması halinde sigortalılara ödenebilecektir.   

SORU 31- E-ödenek projesinin ilk aşamasında program dışında tutulan birinci basamak sağlık hizmet sunucuları, geçici iş göremezlik belgesine esas raporları nasıl göndereceklerdir? 
CEVAP-  -Sigortalılara kurum ve aile hekimleri  ile belediyeler ve Türk Silahlı Kuvvetlerine ait hastaneler  tarafından verilen istirahat raporlarının kâğıt  ortamında  düzenlenmesine  ve bunların posta veya kurye ile Kurum ünitelerine gönderilmesi ve ödenmesi, 
 - Anlaşması olmayan sağlık hizmeti sunucusu hekimlerinin düzenledikleri raporların resmi sağlık hizmet sunucuları tarafından onaylandıktan sonra Kuruma gönderilmesi ve ödenmesi 
 -İşyeri hekimlerinin düzenlemiş olduğu 2 günlük  istirahat raporları için geçici iş göremezlik ödeneği (iş kazası ve meslek hastalığı dışında kalan vakalar için) ödenmemekle beraber, sigortalılara tek hekimce düzenlenen raporların bir takvim yılında 40 günü aşmaması kuralının hesabında dikkate alınması için anılan raporların Kuruma kâğıt ortamında gönderilmesi ve ödenmesi, 
-Ayrıca, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalılar için düzenlenen istirahat raporlarının kağıt ortamında  Kuruma gönderilmesi ve ödenmesi, uygulamasına devam edilecektir.  
  
SORU 32- Aile hekimleri  tarafından  iş göremezlik belgelerinin mühürsüz olarak düzenlenip gönderilmesi halinde ne gibi bir işlem yapılacaktır? 
CEVAP- Sigortalılara aile hekimleri  tarafından verilen  istirahat  raporlarının kâğıt ortamında düzenlenmesine  ve bunların posta veya kurye ile Kurum ünitelerine gönderilmesi uygulamasına devam edileceğinden, E-ödenek projesinin devreye girmesiyle beraber, önceden olduğu gibi;  istirahatli  bırakılan  sigortalılar  adına  düzenlenen  geçici  iş  göremezlik belgesi ve geçici iş göremezlik devam belgesinin “Başhekimlik Onayı” bölümü ile “İş Göremezlik Belgesi’nin”,  “Onay”  bölümlerine  diğer  bilgilerin  yanı  sıra  belgeyi  düzenleyen “Aile hekimliğinin isim  kaşesinin”  basılması  (“Aile  hekimliğinin  isim  kaşesinin”  basılması halinde geçerli kabul edilecek ve ayrıca ıslak mühür  istenmeyecektir.)  ve  anılan  formların “İstirahat Belgeleri Listesi” ile mutlaka üst yazı ekinde  sosyal  güvenlik  il müdürlüklerine/sosyal güvenlik merkezlerine gönderilmesi yönündeki uygulama devam edecektir. 

SORU 33-  5510 Sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bendine tabi sigortalıları için eski sistemin uygulanmasına devam mı edilecektir? 
CEVAP-  Evet.  4(b) bendine tabi sigortalılar için programın ikinci aşaması devreye girip sisteme dahil olana kadar manuel ortamda rapor düzenlenmesine ve 4/b iş göremezlik programı üzerinden ödenmesine devam edilecektir.  Yukarıdaki kapsamda belirtilen sigortalılardan (c)  bendine tabi olan sigortalılar kısa vadeli sigorta kolları kapsamında olmadığı için,  elektronik ortamda rapor düzenlenmeyecek  önceden  olduğu  gibi,  manuel ortamda düzenlenen raporlar, bir nüshasını kurumlarına ibraz etmeleri  için  sigortalıya verilecek ve SGK birimlerine gönderilmeyecektir.  

SORU 34-   Sigortalının, kontrol muayenesi  için  farklı  bir  ildeki  sağlık  hizmet  sunucusuna başvurması mümkün müdür? 
CEVAP-  Evet. Sigortalı sağlık hizmet sunucusuna başvurması sonucu almış olduğu rapora ait rapor  takip no ve sıra no bilgileri,   programın veri  tabanında  tutulduğu  için,  sigortalı kontrol muayenesine hangi ilde giderse gitsin  T.C.  kimlik  numarası girildiği  zaman, kontrol öngörülen  rapor, hekimin karşısına  tekrar çıkmaktadır. Örneğin  İzmir’de çalışmakta olan ve ilk raporu  burada alan sigortalı, Amasya’da  kontrol muayenesine  giderse,  almış  olduğu  ilk rapor,  Amasya’da kontrole gittiği hekimin karşısına T.C kimlik numarası girildiği zaman sistem tarafından aynı rapor takip ve sıra numarası bir arttırılmış şekilde çıkacaktır.  

SORU 35- Ücretsiz izin alan sigortalılara geçici iş göremezlik ödeneği verilecek midir? 
CEVAP- 4857 sayılı İş Kanununun 56 ncı maddesinde, yıllık ücretli izinlerini işyerinin kurulu bulunduğu yerden başka bir yerde geçirecek olanlara istemde bulunmaları ve bu hususu belgelemeleri koşulu ile gidiş ve dönüşlerinde yolda geçecek süreleri karşılamak üzere işveren tarafından toplam dört güne kadar ücretsiz izin verileceği, 74 üncü maddesinde ise isteği halinde doğum yapan kadın işçiye on altı veya on sekiz haftalık sürenin  tamamlanmasından sonra altı aya kadar ücretsiz  izin  verileceği  öngörülmüş  ve Kanunda  bu  sürelerin  haricinde ücretsiz izin düzenlenmesine yer verilmemiştir. 

Buna göre 4-a kapsamındaki sigortalıların yukarıda belirtildiği şekilde ücretsiz izinli sayıldıkları dönemde sağlık hizmet sunucuları tarafından kendilerine istirahat raporu verilmesi halinde iş göremezlik ödeneği ödenecektir.  Bu iki durumun dışında kalan sigortalıların, eksik gün bildirim nedenlerine ait belge türleri  incelendiğinde,  kısa  vadeli  sigorta  primlerinin yatırılmamış olduğu görülebilecektir. 
Ayrıca kısa çalışma ödeneğinden yararlanan kişiler, 5510 sayılı Kanunda sadece genel sağlık sigortası kapsamına alındığı, kısa vadeli sigorta kapsamında bulunmadıkları  için,  sigortalılık niteliği yitirilecek şekilde kısa çalışma uygulamasına tabi tutulan  bu  kişilere  geçici  iş göremezlik ödeneği ödenmemektedir. 

SORU 36- E- ödenek programı ile önceki programda yaşanan hangi sorunlar ortadan kalkmış olacaktır?  
CEVAP- Kanunun  gerek  4  üncü maddesinin  birinci  fıkrasının  (a)  bendi,  gerekse  (b)  bendi kapsamında sigortalılar için hazırlanan geçici iş göremezlik ödeme  proğramlarında  iş göremezlik ödemelerinin yapılmasının mümkün olmadığı durumlarda (statü değişikliği nedeniyle Kanunda ödeneklerin ödenebilmesi için aranan 90 gün şartının tamamlanamaması, zorunlu sigortalı iken sigortalılığın sona ermesi  fakat istirahat raporu nedeniyle genel  sağlık sigortalısının bakmakla yükümlüsü olarak  sağlık  yardımı  alması  vb.  nedenlerle)  ödemeler ancak manuel olarak hesaplanıp MOSİP sistemine atılmak suretiyle yapılmaktaydı. E- ödenek programı ile bu sorunlara meydan verilmemektedir.  Çünkü  yeni  sistem  kısa  vadeli  sigorta kollarına tabi farklı statülerdeki hizmetleri birleştirmekte, SPAS sistemine entegre olduğundan kapsam değiştikçe yeni kapsama otomatik olarak geçmekte  ve  ödeneğin ödenmesinde problem yaşanmamaktadır. Ayrıca, eski sistemde  tek hekim  tarafından verilen raporların 40 gün kontrolü, raporların Kuruma intikal etmesinden sonra tespit edilmesi nedeni ile  bu raporların hastanelere geri gönderilip  sağlık  kurulu  raporuna  çevrilmesi  istenmekte, bazı ünitelerce sağlık tesisleri tarafından düzenlenen sağlık kurulu raporları ile birlikte geçici iş göremezlik belgelerinin de düzenlenmesi  istenmekte,  özel sağlık hizmet sunucusu tarafından düzenlenip resmi sağlık hizmet sunucusu tarafından  fenne uygun usule uygun değildir şeklinde onaylanan raporlar  nedeniyle  sigortalıların mağduriyetlerine yol açılmaktaydı. Proğram ile bu sorunlar bertaraf edilmiş olacaktır. 

SORU 37-  Sigortalılar, geçici iş göremezlik ödeneği  alabilmeleri  için  hangi durumlarda işverenlerinden  ek prim hizmet belgesi veya sigortalı  hesap fişi  doldurmalarını isteyebileceklerdir?  
CEVAP- Kanunun 4 üncü maddesinin birinci  fıkrasının  (a) bendi kapsamındaki sigortalılara geçici iş göremezlik veya emzirme ödeneklerinin ödenebilmesi için gerekli olan geriye dönük bir yıl içerisinde 90  veya  120  gün  şartlarının  bildirimi  henüz  yapılmamış  aya  ait  primlerle tamamlandığı durumlarda ya da sigortalının ilk defa çalışmaya başladığı işyerinde çalıştığının sistem  tarafından görülebilmesi için, işverenlerce E-Bildirge  sisteminde  yer  alan  “Sigortalı Hesap Fişi” doldurulduktan sonra çalışılmadığına dair bildirim işlemi gerçekleştirilecektir.  
Ayrıca; Kanuna göre geçici iş göremezlik ödeneklerin hesabına esas tutulacak günlük kazanç; iş kazasının veya doğumun olduğu tarihten, meslek hastalığı veya hastalık halinde ise iş göremezliğin başladığı tarihten önceki on iki aydaki son üç ay içinde 80 inci maddeye göre hesaplanacak prime esas kazançlar toplamının, bu kazançlara  esas prim ödeme gün sayısına  bölünmesi suretiyle hesaplanmaktadır.   Mevzuata göre,  işveren sigortalıya ait aylık prim hizmet belgesini elektronik ortamda, sigortalının çalıştığı dönemi takip eden ayın 23 üne kadar yapabilmektedir.  Söz konusu bildirimin yapılmaması halinde, Kurum modülünde “işveren onaylı ödeme işlemleri” ekranına sigortalıya ait rapor bir önceki aya ait kazanç olmadığı için düşmemektedir. Ödemesinin yapılmasını talep eden sigortalı, işvereninden önceki aya ait aylık prim hizmet belgesini  veya  sigortalı  hesap  fişini  elektronik ortamda girmesini talep edebilir.  
Kazanç hesabı sırasında ayın 23 ü geçtiği halde sigortalının son 3 aya ait ( 90 günlük bildirime ait)eksiği varsa,  işveren modülünde  bu  sigortalı  için  sigortalı  hesap  fişi  girişinin yapılmasına dair program tarafından uyarı verilmektedir.  

SORU 38-  E- Ödenek  programında,  çalışılmadığına  dair  bildirim  girişini  yapmayan  ya  da gecikmeli yapan işverenlere tebligat işlemleri ve idari para cezaları hangi usul ve yöntemlerle uygulanacaktır. ? 
CEVAP-Sosyal Sigorta  İşlemleri Yönetmeliğinin 39 uncu maddesinin 7 nci  fıkrasına göre “ Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatler, örneği Kurumca belirlenen belge ile elektronik ortamda Kuruma gönderilir. Gönderilen bu belge işverence görüntülenebildiğinden, çalışılmadığına dair bildirimin Kuruma gönderilmesi için yapılan tebligat yerine geçer.” Hükmü yer almaktadır. Sistem bu düzenlemeye uygundur.  Rapor bitiş tarihinden itibaren 5 iş günü geçtiği halde, işveren tarafından sigortalıya ait iş göremezlik bildirimi yapılmayan raporlar Kurum tarafında onaysızlar listesinde görülecektir. İkinci bir talimata kadar bu listede yer alan raporların sigortalılarının işverenlerine Tebligat gönderilecek  işverenin  bildirimine  göre  ödeme  yapılacak  ya  da  cezai işlem süreci işlemeye başlayacaktır. 
Bu menüdeki süreç aşağıdaki gibi işleyecektir:  

  Onaysız raporlar listesinde bilgileri yer alan sigortalıların işverenlerine çalışılmadığına dair bildirim yapılması için tebligat gönderilecektir.   

  Tebligat elektronik ortamda, pdf formatında hazırlanacak,  aynı gün SGM operatörü tarafından döküm alınarak posta yolu ile işverene gönderilecektir. 

  Tebligatın işverene tebellüğ edildiğine dair belgenin sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik  merkezine  ulaşmasından  sonra  idari  para  cezasının uygulanmasıyla ilgili süreç başlatılacaktır.  

  Rapor üzerindeki bilgilerden yatarak tedavi olup olmadığı eksik günlerin izahı belgelerinden ücretsiz  izinli veya 6 aydan uzun  süreli  istirahatli olduğu  anlaşılan sigortalılar için işverenlerine çalışılmadığına dairi bildirim yapması için tebligat çekilmeden onaysız raporlar listesinden çıkartılarak MOSİP sistemine aktarılacaklar listesine atılarak işgöremezlik ödeneği ödenecektir. 

  5510  sayılı Kanun’un 102’inci maddesinin  (i) bendine  eklenen Ek  cümleye göre 100’üncü maddeye istinaden Kurumca işverenlerden istenen bildirimlerin belirlenen süre içerisinde ve elektronik ortamda yapılmaması halinde sigortalı başına aylık asgari ücretin onda biri, hiç yapılmaması halinde  ise sigortalı başına aylık asgari ücretin yarısı tutarında idari para cezası uygulanır, şeklinde değiştirilmiş ve idari para cezasında indirim yoluna gidilmiştir. 

SORU 39-  İşveren modülünde hangi işlemler yapılabilmektedir? 
CEVAP- E-ödenek programının işveren modülü, istirahat raporu alan sigortalıların işverenleri tarafından çalışılmadığına dair bildirimlerinin yapılacağı modülü ifade etmektedir. Bu modüle her işveren kendi kullanıcı adı ve şifresi (e-bildirge şifresi) ile  http://uyg.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do  adresine  giriş  yaptıktan  sonra,  çalışılmadığına  dair bildirim girişine ait iş ve işlemleri yürüteceği ekrana ulaşacaktır. Bu ekrandaki; 
Rapor işlemleri menüsü; istirahat raporlarının E-Ödenek programı yoluyla elektronik ortamda işverenin çalışılmadığına dair bildirim ekranına gönderilen ve bu ekranda  görüntülenen sigortalılar için çalışılmadığına dair bildirim girişinin yapılması gereken ekrandır.    

İş kazası ve meslek hastalığı bildirim işlemleri, söz konusu bildirimin yapıldığı ekrandır. 

Çalışılmadığına dair bildirim işlemleri ekranı; sigortalılar için kağıt ortamında düzenlenen istirahat raporları için çalışılmadığına dair bildirimin yapılacağı ekrandır, bu ekrandan yapılan bildirimlere ait ödenekler eski iş göremezlik programından ödenecektir. 

Sağlık hizmet sunucuları tarafından aynı sigortalı için hem elektronik ortamda rapor düzenlenerek Kuruma ve  işverene gönderilmesi hem de kâğıt ortamındaki çıktısı sigortalının eline verilmesi ve sigortalının da bu raporu işverenine ibraz etmesi halinde şayet ödeneğin ödenmesi için mevzuatta aranan şartlar bakımından herhangi bir sakınca bulunmaması durumunda işveren tarafından çalışılmadığına dair bildirimin elektronik ortamda yapılması ve ödeneğin de E-Ödenek programından ödenmesi gerekmektedir.   

SORU 40-  E-  ödenek  programı  Kurum modülünde    yetki bakımından  kullanıcı  grupları nelerdir? 
CEVAP-Modülü kullanacak olan kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personeller, yetki bakımından aşağıdaki kullanıcı gruplarına ayrılacaktır: 
a) IGOR_OPERATOR : Program içerisindeki tüm ödeme kontrol ve hesap işlemlerini yapmaktan sorumlu personel. 
b) IGOR_SEF : I. Onay yetkilisi. 
c) IGOR MUDUR : II. Onay yetkilisi. 
d) IGOR_MERKEZ : Mevzuat birimi sorumluları. 

SORU 41-  İş göremezlik ödeneklerine ilişkin iş ve işlemler hangi menüler üzerinden yürütülecektir? 

CEVAP-İş göremezlik ödeneklerine ilişkin iş ve işlemler, modüle giriş yapıldıktan sonra sağlık geri ödeme sistemi üzerinde açılan “iş göremezlik online rapor uygulama ekranı”nda yer alan; 
Emzirme ödemesi işlemleri, 
İşveren onaylı ödeme işlemleri, 
İşveren onaysız ödeme işlemleri, ( İşveren Onaysız Rapor Listesi, İşveren Onaysız Tebligat İşlemleri, Tebligat/Ceza Listesi, İşveren Onaysız Ödemeler) 
Onay işlemleri, 
Muhasebe işlemleri, 
Görüntüleme ve raporlama işlemleri, menüleri üzerinden yürütülecektir. 

SORU 42- Emzirme Ödeneğine esas doğum raporlarında hangi bilgiler yer alacaktır? 
CEVAP-Emzirme ödeneği işlemleri için, modülde “Emzirme Ödemesi  İşlemleri”  ekranına tıklanıp, işlem tarihi girilmek suretiyle emzirme ödeneğine esas doğum raporu sorgulanacaktır. Sorgulama sonucunda, belirtilen tarihe kadar ünite tarafından henüz işlem görmemiş raporların listesi gelecektir.  
Bu listede; 
  Raporun işlem tarihi, 
  Rapor tipi, 
  Rapor takip ve sıra numarası, 
  Sigortalı adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası, 
  Bebek doğum tarihi ve canlı çocuk sayısı, 
bilgileri yer alacaktır. 

SORU 43 – Emzirme ödeneğine esas raporlara ait ödeme işlemleri yetkili personel tarafından nasıl gerçekleştirilecektir? 
CEVAP-Emzirme ödeneği, canlı doğum gerçekleşmesi durumunda; sigortalı kadına veya sigortalı erkeğin sigortalı olmayan eşine,   kendi çalışmalarından dolayı gelir veya aylık alan  kadına ya da gelir veya aylık alan erkeğin  sigortalı  olmayan  eşine  verilen  ödenektir. Bu ödeme için  çalışılmadığına dair bildirim  aranmayacaktır. Emzirme ödemesi bilgilerini makbuzlaştırmak için sigortalıya ait kayıt seçilerek “ödeme” tuşuna basılacak ve “sigortalı bilgileri” ve “rapor bilgileri”ni  gösteren  ekranda  bilgiler  kontrol  edildikten  sonra  “kaydet” tuşuna basılarak ödeme bilgileri kesinleştirilecektir.  

SORU 44 – İş Göremezlik ödeneğine esas raporlarda hangi bilgiler yer alacaktır? 
CEVAP-İşveren onaylı ödeme işlemleri menüsünün altında işlem tarihi girilmek suretiyle rapor kaydı sorgulaması yapılacaktır. Açılan ekranda, belirtilen tarih itibarıyla ünite tarafından henüz işlem yapılmamış olan işveren onaylı raporların listesi gelecektir. 
Listede yer alan raporlar açıldığında; 

Raporun işlem tarihi, 
Rapor tipi (hastalık/analık/meslek hastalığı/iş kazası gibi), 
Rapor takip ve sıra numarası, 
 Düzenleyen tesis kodu ve tesisin adı 
  İş başı/ Kontrol Tarihi 
Ayakta ve yatarak tedavi olunan süreler, 
Sigortalı T.C. kimlik numarası ile adı ve soyadı, Sigorta Numarası 
Ödeme tarihlerine ilişkin bilgiler, 
yer alacaktır. 

SORU 45-  İşveren onaylı ödeme ekranında yetkili personel tarafından ödeme işlemleri nasıl gerçekleştirilecektir ? 
CEVAP-Söz konusu menüye ait listeden ilgili sigortalının kaydı seçilerek  “ödeme”  tuşuna basılacak ve “sigortalı bilgileri” ile “rapor bilgileri”ni gösteren  ekranda bilgiler kontrol edildikten sonra, “ödeme hesapla” tuşuna basılarak ödeme hesaplanacaktır (ödenekte kesintiye tabi hallerden biri bulunuyorsa ekranın altında  kesintiye mahsus  alana  bilgi  girişi yapıldıktan sonra ödeme hesaplanacaktır). Ödeme tutarının belirlendiği gelen ekranda bilgiler kontrol edildikten sonra “onayla” tuşuna basılacak ve açılan ekranda “… rapor takip numaralı ödeme başarıyla kaydedilmiştir” uyarısının alınmasıyla ödeme kesinleşmiş olacaktır. 

SORU 46- İşveren onaysız ödeme ekranı nedir? 
CEVAP-İşveren onaysız ödeme ekranı rapor bitiş tarihi geçtiği halde işveren tarafından henüz bildirimi yapılmamış rapor listesi” ekranıdır. 

SORU 47-  İşveren onaysız ödeme işlemlerinde, çalışılmadığına dair bildirim girişini yapmayan işverene tebligat işlemleri nasıl yürütülecektir ? 
CEVAP-  İşveren kendi kullanıcı adı ve şifresi (e-bildirge şifresi) ile  http://uyg.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do  adresinde mevzuatta belirtilen süre dâhilinde çalışılmadığına dair bildirim girişi yapmadığı zaman söz konusu raporlardan istirahat süresi sona erenler otomatik olarak Kurum modülünde İşveren Onaysız Tebligat İşlemleri Ekranında görülecektir. Bu listelerde isimleri yer alan raporlar hakkında ikinci bir talimata kadar 
Çalışılmadığına Dair Bildirimin yapılması için tebligat gönderilecek ve tebligat 
gönderilmeden ilgili işverene idari para cezası uygulanmayacaktır.  Ünitenin  kısa  vadeli sigortalar servis personellerince anılan ekranda oluşan rapor  listesi her gün  takip edilmeli ve yeni gelen kayıtlar için en kısa zamanda tebligat çekilmelidir.  
Anılan ekranda ilgili sigortalının kaydı seçilerek “tebligat” tuşuna basıldığında tebligat işlemleri başlatılmış olacaktır. Gelen ekranda, “sigortalı bilgileri” ve “rapor bilgileri”nin altında “tebligat formu” tuşuna basıldığında, rapordaki sigortalı bilgilerine istinaden otomatik olarak tebligat formu hazırlanmış olacaktır. Tebligatın  gönderilmesi için yazılı döküm alındığında söz konusu raporlar İşveren Onaysız Tebligat Çekilen İşlemler Menüsüne düşecek ve Onaysız Tebligat İşlemleri Ekranından silinecektir. Gönderilen tebligatın işverene ulaştığına dair tebellüğ belgesi ünitenin kısa vadeli sigortalar servisine ulaştığında adı geçen servis tarafından tebellüğ belgesinde belirtilen tebellüğ tarihinden itibaren 5 iş günü içinde çalışılmadığına dair bildirimi yapmayan işverenlere İPC uygulanması için işveren servisine dâhili yazı gönderilecektir. 

SORU 48-  Onay aşamasına gelmiş ödeneğe esas raporlara ait işlemler nasıl gerçekleştirilecektir? 
CEVAP-Onay işlemlerine dair süreç aşağıdaki şekilde işleyecektir: 

  Rapora ait ödeme operatör tarafından kontrol edilip kaydedildikten sonra sistem tarafından otomatik olarak “şef” onayına düşecektir. 

  Şef, gerekli kontrolleri yapıp onay verdiğinde, sistemce ödeme bilgileri, ikinci onay yetkilisi olan “müdür” onayına sunulacaktır. 

  Ödemenin muhasebeleştirilebilmesi ve MOSİP  sistemine  aktarılabilmesi  için mutlaka müdür onayının verilmesi gerekecektir. 

  Sistem, onay kullanıcıları ve işlem tarihine ait tüm bilgileri arka planda tutacaktır. Bu şekilde gerekli görüldüğünde, yapılan ödeme işlemi hakkında bilgiye erişilebilecektir. İhtiyaç duyulması halinde “onay iptal” mekanizması da çalışacak ve böylece henüz muhasebeye aktarılmadan ödeme üzerinde güncelleme yapılması mümkün olabilecektir.  Müdür tarafından iptal kaydı IGOR_Şef ekranına düşecek, şef de yaptığı kontrolde işlemin yanlış olduğuna karar vermesi halinde IGOR_Operatör ekranına gönderilecektir. 

  Söz konusu bilgilere, “onay işlemleri” menüsünden ulaşılabilecektir. Bu menünün altındaki “günlük onay listeleri” menüsüne girildiğinde açılan ekranda yine rapor takip ve sıra no, sigortalı T.C. kimlik numarası bilgilerinin  yanı  sıra  onaylayan  kişiler (operatör/şef/müdür), onay tarihleri ve “onay ver” veyahut “onay iptal”  tuşları yer alacak ve onaya ilişkin iş süreçleri bu menülerden yürütülecektir. 

  Onay ve iptal mekanizması en alt basamaktan başlayarak, en üst yetki grubuna doğru işleyecektir. 

  Rapor üzerinde gerekli tüm onaylar yapıldığında, ekranda “rapora ait tüm onaylar tamamlanmıştır. Ödeme MOSİP’e aktarılabilir” ibaresi yer alacaktır.   Müdür onay işlemini yaptıktan sonra gerekirse, aynı gün MOSİP tarafına düşen 
kaydı da iptal edebilecektir. 

  Eğer onayın iptali için “onay iptal” tuşuna basılırsa, onayın iptal gerekçesi 
açılan ekrana yazılarak kaydedilecektir. 

SORU 49-  Sigortalıya ait ödenekler muhasebeleştirilmek üzere MOSİP  sistemine  nasıl aktarılacaktır? 
CEVAP-Rapora ait tüm ödeme  işlemleri  tamamlandıktan  sonra  sigortalıya  ait  ödenekler muhasebeleştirilmek üzere MOSİP sistemine aktarılacaktır.  Aktarma  işlemleri  ikinci  onay yetkilileri (il müdürleri)  tarafından gün içerisinde gerçekleştirilecektir.  
  Sistemde “muhasebe işlemleri” menüsü altındaki,   
  Muhasebe işlemleri, 
  Günlük mutabakat listesi, 
  MOSİP’e aktarılan rapor listesi, 
  MOSİP’e aktarılmayan rapor listesi 
  menüleri ile muhasebe süreçlerine ilişkin iş ve işlemler takip edilebilecektir.   Bu menülerde, işlem tarihi ile sorgulama yapılarak, şube bazında günlük onay listelerine ve günlük olarak muhasebeye aktarılacak kayıtların listesine ulaşılabilecektir. Bu listelerde rapor takip ve sıra numarası, sigortalı T.C. kimlik numarası, ödeneğe esas vaka türü, ödeme tutarı ve ödeme detayları görüntülenebilecektir. 

SORU 50-  Uzun süreli istirahatlerde işveren tarafından çalışılmadığına dair bildirim nasıl yapılacaktır? 
CEVAP-Uzun süreli istirahatlerde raporun belli aralıklarla mevzuata uygun olarak ödenebilmesini sağlamak için, program, işveren tarafından çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılmasına olanak sağlayacak, ancak bu bildirime ait süre, mutlaka ait olduğu günün tarihinden önce olamayacaktır. 

SORU 51-  Sigortalıya geçici iş göremezlik ödeneği nasıl ve hangi merkez  müdürlüğü tarafından yapılacaktır. 
CEVAP- Sağlık hizmet sunucusu hekimleri tarafından verilen istirahat raporlarına T.C. kimlik numarası ile girildiğinde, sistem arka planda sigorta sicil numarasına, işveren sicil numarasına ve işverenin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezine ulaşmaktadır. Bu yolla raporun hangi üniteye gönderileceği sistemce belirlenmiş olmaktadır. Bu nedenle istirahat raporlarına ait iş ve işlemler, sigortalı hizmet bildirimlerinin yapıldığı ve işveren dosyalarının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezince yapılacaktır.  

Ancak işveren işlemleri yapılmayan, fakat kısa vadeli sigorta işlemleri yapılan sosyal güvenlik merkezlerince, kendi personellerine işveren işlemleri yapılan birime  ait  ödeme yetkisi almaları halinde merkezlerine ait sigortalıların geçici iş göremezlik ödeneklerini ödeyebileceklerdir. Örneğin Ankara İl Müdürlüğüne bağlı Çubuk Sosyal Güvenlik Merkezinde işveren işlemleri yapılmaktadır. Akyurt ilçesinde faaliyet gösteren  işverenlerin dosyaları Çubuk Sosyal Güvenlik Merkezinde işlem gördüğünden Akyurt Sosyal Güvenlik Merkezi kısa vadeli sigorta servisinde çalışan personellere Çubuk Sosyal Güvenlik Merkezine ait ödeme yetkisinin verilmesi halinde Akyurt Sosyal Güvenlik Merkezine bağlı sigortalılara ait geçici iş göremezlik ödenekleri adı geçen sosyal güvenlik merkezince ödenebilecektir.  

Diğer  taraftan, kısa vadeli  sigorta ödeme  işlemleri  il müdürlükleri uhdesinde yapılan ünitelerimizde il müdürünün takdirine göre il müdürlüklerine bağlı sosyal güvenlik merkezlerinin kısa vadeli sigorta işlemlerini yapacak personellerine il müdürlüğüne ait ödeme yetkisinin verilmesi halinde adı geçen merkezlerce işlem yapılabilecektir.   

SORU 52- Sigortalıya ait raporun ödemesi yapılırken, ihbar kaydı oluşturulacak mı ? 
CEVAP-Hayır, Eski sistemde,  T.C  kimlik  numarası  girilerek  ihbar  kaydı  oluşturularak  ve dosya açılaması suretiyle yapılmaktaydı.  E-ödenek programında ise hastane tarafından gönderilen rapor Kurum kayıtlarına intikal ettiğinde SGK veri  tabanı  tarafından atılan rapor takip numarası ve rapor sıra numarasına göre ödeme  iş ve  işlemleri  ilgili merkez müdürlüğü tarafından gerçekleştirilecektir. Yukarıda da belirtildiği gibi, ödeme işlemleri, ilgili ekranların kullanımıyla ihbar kaydı oluşturmaya gerek kalmadan otomatik olarak yapılabilmektedir. 

SORU 53- Analık halinde geçici iş göremezlik ödeneği ödemeleri nasıl yapılacaktır? 
CEVAP- E-ödenek sisteminin önceki sistemden farkı, analık halinde sigortalıya ödenen geçici iş göremezlik ödeneği, doğumdan önceki 8/10 hafta ve doğumdan sonraki 8 hafta olmak üzere ayrı  ayrı ödenme  imkânı  olmasıdır.  Hekimin  düzenlemiş  olduğu  doğum  öncesi  ve  doğum sonrası raporlarına istinaden, kişiye doğum gerçekleşmeden önce geçici iş göremezlik ödeneği ödenebilecektir. Sigortalının aktarma raporunun olması, erken ya da geç doğumun gerçekleşmesi hallerinde, hekim tarafından, e-ödenek sistemine dâhil olan sigortalılara verilen raporlarda yer alan  takvim  üzerinde  yapılabilecek  değişikliklerle,  doğum  öncesi  ve  doğum sonrası ödenebilecek olan süreler kesin olarak saptanarak, ödemelerdeki karışıklıkların önüne geçilmektedir. 

SORU 54 :  -    Fiilen işyerlerinin şubelerinde çalışmalarına rağmen sigorta iş ve işlemleri işyerinin genel merkezinde yürütülen sigortalılar için  çalışılmadığına  dair  bildirim  giriş işlemleri nereden ve nasıl yapılacaktır? 
CEVAP: Bazı  işyerleri  sigortalılarını  fiilen  işyerinin  şubelerinde  çalıştırırken  sigortalıya  ait aylık prim hizmet belgesi, işe giriş ve işten ayrılış bildirim ve benzeri sigortacılık  iş  ve işlemlerini işyerinin genel merkezinden yapabilmektedirler. Bu durumda yeni açılan E-Ödenek proğramı ile hastanelerden iş yerlerine elektronik ortamda gönderilen iş göremezlik raporları ve sağlık kurulu raporları sigortalıya ait sigortalama iş  ve  işlemlerinin  yapıldığı işveren numarasına ait çalışılmadığına dair bildirim ekranında yani iş yerinin genel merkezinde görüleceğinden işveren tarafından çalışılmadığına bildirim girişinin yapılmasında ve sigortalının geçici iş göremezlik ödeneğini almasında zorluklar yaşanabilecektir. İşverenler sigortalıların yaşayabilecekleri bu tür mağduriyetlerin engellenmesi için genel müdürlükçe yapılan sigortalama iş ve işlemlerini şubelere devrini ya da söz konusu girişler elektronik ortamda şifre ile yapıldığından,  anılan  şifrelerin  şubede  çalışan  yetkili  personellere  devrini tercih edebilirler. 

SORU  55  - E-Ödenek programı tamamı ile işletime açılana kadar istirahat raporlarının kağıt ortamında Kuruma ve işveren gönderilmesi uygulamasına devam edilecektir. İşverenler tarafından sigortalının istirahatli olduğu dönemde iş yerinde çalışıp çalışmadığına dair bildirim http://uyg.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do adresinden yapılacaktır. Adı geçen elektronik adreste “Rapor  İşlemleri” ve “Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş  İşlemleri olmak üzere  iki menü bulunmaktadır. İşverenler hastanelerden kağıt ortamında gelen raporları ait bildirimi hangi ekrandan elektronik ortamda E-Ödenek programından gelen raporlara ait çalışılmadığına dair bildirim girişini hangi ekrandan yapacaktır ? 
Cevap 55  -  E-Ödenek programı tamamı ile işletime açılana kadar istirahat raporları kağıt ortamında Kuruma ve işverene gönderilen raporlar için çalışılmadığına dair bildirim girişi yukarda belirtilen adresten ulaşılan “Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş İşlemleri” menüsünden, istirahat raporları elektronik ortamında E-Ödenek programı üzerinden Kuruma ve  işverene gönderilen raporlar  için  ise çalışılmadığına dair bildirim girişi “Rapor İşlemleri” menüsünden yapılacaktır. 

SORU 56  -  İşverenlerin, hangi raporlar için çalışılmadığına dair bildirim girişi yapmasına gerek yoktur? 
Cevap 56-  İşverenler tarafından,  sigortalıların sağlık  hizmet  sunucuları  tarafından  almış olduğu sadece hastalık vakasına ait 3 günden  kısa  süreli  raporlar ile,   kısa  vadeli  sigorta kollarından  yatırılan prim ödeme gün sayısı  son  bir  yılda  90  günden  az  olup  geçici  iş göremezlik ödeneği almaya müstahak olmayanlar  için  çalışılmadığına  dair  bildirim  girişi yapılmasına gerek yoktur. 

Kaynak:http://www.sgk.gov.tr/wps/wcm/connect/94e7056e-815c-43ec-a752-d8d4f6514194/duyuru_28062012_02.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=94e7056e-815c-43ec-a752-d8d4f6514194
Share this article :

Yorum Gönder

Facebook -

Twitter -