Günümüzde iletişim araçları yaygın olarak kullanılıyor. Bunların başında da telefon konuşmaları geliyor. Telefonların bazı yerlerde kullanımının yasaklanması günümüzde tartışılıyor. Özellikle Türkiye gibi telefonların yoğun olarak kullanıldığı ülkelerde telefon ile işyerinde konuşma çalışma hayatının bir sorunu olarak da karşımıza çıkıyor. İşverenler telefonunun işyerinde verimi ve çalışanların motivasyonunu olumsuz etkilediği nedeniyle kullanımının yasaklanması gerektiğini söylüyorlar.
Çalışanlar ise telefon kullanmanın iletişim özgürlüğü olduğunu ve bunun kısıtlanamayacağını belirtiyorlar. Hemen belirtelimişçinin telefon görüşmelerini işverenin yasaklayabileceğine ilişkinaçıkça düzenlenmiş bir kanunhükmü bulunmuyor.
Telefonunun işyerinde çalışma saatleri içerisinde kullanımının yasaklanabilmesi telefon kullanımının işyerinde, işin ve işyerinin düzenini bozması, işçinin verimliliğini ve motivasyonunu olumsuz etkilemesi gibi hususların varlığına bağlıdır. Bu hususlar varsa işveren işyerini yönetme yetkisine dayanarak telefon kullanımını yasaklayabilir.
ÇALIŞMA SAATLERİ DIŞINDA
İşverenin telefon kullanılmamasına ilişkin düzenlemesi çalışma saatlerini kapsamalıdır. Çalışma saatleri dışında işyeri içerisinde çalışanların telefonla görüşmeleri yasaklanmamalı.
Çalışma saatleri dışındaki telefon görüşmelerinin yasaklanması iletişim özgürlüğünün engellenmesi olarak değerlendirilebilir. Örneğin çalışan ara dinlenmesi saatlerinde, iş başlamadan önce ve iş bitiminde işyeri sınırları içerisinde rahatlıkla telefonla konuşabilmelidir. İşyeri güvenliğini olumsuz etkileme durumu varsa konuşma yasağının sınırları işyeri ve eklentilerini de kapsayabilir.
ACİL HALLER
Çalışanın hasta olan eşini çocuğunu, anne ve babasını çalışma saatleri içerisinde araması telefon ile konuşma yasağının dışında değerlendirilmesi gerekiyor. Örneğin çalışanın çocuğunu okuldan alma saatine yetişemeyeceğini okula haber vermesinde olduğu gibi telefon ile konuşması yasak kapsamında değerlendirilmemeli.
UYULMAMA CEZASI
Telefonu ile işyerinde ne zaman ve nasıl konuşulacağını ve bunun sürelerini işveren iş sözleşmesi / toplu iş sözleşmesi ile yada bunlara dayanarak çıkaracağı işyeri yönetmeliği ile belirleyebilir. Bu yasaklara uymayanlar hakkında ne tür cezaların uygulanacağı da düzenlemelerde belirtilir. Örneğin yasağa uymayanlar hakkında uyarı, kınama, ücret kesme veya işten çıkarma gibi cezalar uygulanabilir. Ancak işverenler, telefon ile konuşma yasağına uymayanlar hakkında önce gerekli uyarıda bulunmalıdır. Uyarıları dikkate almayan çalışanlar hakkındaise işyeri düzenlemesinde yer alan cezaları işverenler uygulayabilir.
İŞTEN ATILMA TAZMİNATI
Telefon ile konuşma nedeniyle işten atılma genellikle geçerli sebep olarak kabul ediliyor. Geçerli sebep sonucunda işten çıkarmalarda işçiye ihbar ve kıdem tazminatı ödeniyor(Geniş bilgi için bakınız. Arif Temir, İşçinin Tazminatlı ve Tazminatsız İşten Çıkarılması, Yaklaşım Yayınlar Ankara,2011. www.yaklasim.com, www.ariftemir.com). Geçerli nedenle işten atılanlar koşulları varsa işe iade davası açabiliyor.
Ancak telefon ile konuşmak işyerinin veya işin güvenliğini tehlikeye sokacak bir durum oluşturuyorsa bu durum haklı neden olarak kabul edilebilir. Haklı sebeple işten atılan çalışana ihbar ve kıdem tazminatı ödenmiyor.
Telefon ile çalışma saatlerinde konuşanlara getirilecek yasaklamalarda; işçi ve işverenlerin karşılıklı anlayış içinde hareket ederek bu tür düzenlemeleri birlikte yapmalarında işyeri düzeni ve çalışma barışı açısından fayda var.
Kaynak:http://www.gunes.com/2012/11/26/yazar/3396/arif_temir/telefon_ile_konusmak_yasaklanabilir_mi_.html
Yorum Gönder