Vergi Usul Kanunu'nun 148'inci ve 149'uncu
maddelerinde mükellefler veya mükelleflerle muamelede bulunan diğer
gerçek ve tüzelkişilerin, Maliye Bakanlığı'nın veya vergi incelemesi
yapmaya yetkili olanların isteyecekleri bilgileri vermeye mecbur
olduklarına ilişkin hükümler yer almıştır. Vergi Usul Kanunu'nun 148.
maddesinde münferit olarak verilecek bilgiler düzenlenirken, 149.
maddesinde devamlı olarak verilecek bilgiler düzenlenmiştir. Devamlı
olarak verilecek bilgiler, bir istatistik oluşturma ve bu istatistikleri
kullanarak vergi politikaları üretmeye yarar.
Anılan
kanununun mükerrer 257'nci maddesinde ise Maliye Bakanlığı'nın
yukarıdaki maddelerde belirtilen bilgileri gerektiğinde elektronik
ortamda isteme ve alma yetkisi olduğu belirtilmiştir.
Bilindiği
üzere, Maliye Bakanlığı tarafından uygulanmakta olan gelir
politikasının uygulaması sırasında ekonomik faaliyetlerin daha iyi
kavranabilmesi için mükelleflerin mükellefiyetlerine ait çeşitli
bilgiler Maliye Bakanlığı tarafından tutulmaktadır. Ancak bu kapsamda
mükelleflere ait verilerde meydana gelen değişikliklerin güncel olarak
takip edilememesi nedeniyle çeşitli aksaklıklar yaşandığından söz konusu
verilerin güncellenmesi, eksikliklerin giderilmesi, doğruluklarının
teyidi amacıyla getirilen "Mükellef Bilgileri Bildirimi" verme
zorunluluğuna ilişkin usul ve esaslar 413 Sıra Nolu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği'nde açıklanmıştır.
Anılan düzenlemelere göre;
Bildirim verme yükümlülüğü getirilen tüm mükellefler, bildirimlerini her
yıl 1 Nisan-31 Mayıs tarih aralığında elektronik ortamda vereceklerdir.
Bildirim verme süresinin başladığı gün olan 1 Nisan -31 Mayıs tarihleri
arasında faal olan (tasfiye işlemi devam edenler dahil)
- Tüm kurumlar vergisi mükellefleri ile
-
Ticari kazanç (kazancı basit usulde tespit edilenler hariç), zirai
kazanç ve serbest meslek kazancı elde eden gelir vergisi mükellefleri
"Mükellef Bilgileri Bildirimini" elektronik ortamda vermek zorundadırlar.
Öte
yandan, 1 Nisan tarihi itibariyle faal olan ve bildirim verme süresinin
bitim tarihi olan 31 Mayıs tarihinden önce işini terk etmeyenler bu
bildirimi vermek zorundadırlar. Şayet süresi içinde bildirim
düzenlenmeden terk işlemi sonuçlanmış ise mükellef bilgileri bildirimi
verilmesine gerek yoktur. Mükellef Bilgileri Bildirimi düzenlenip
onaylandıktan sonra mükellefiyetin sona ermesi halinde, verilmiş olan
Mükellef Bilgileri Bildirimi'nin iptal edilmesine gerek bulunmadığından
"İPTAL" işlemi yapılmamaktadır. 31 Mayıs tarihi ve öncesi yeni tescil
işlemi yapılmış olanların Mükellef Bilgileri Bildirimi vermesi
gerekmektedir. (Bu hususlar Mükellef Bilgileri Bildirimi verme süresinin
uzatılması durumunda uzatılan süre için de geçerlidir.)
Bildirimin
elektronik ortamda verilmiş sayılabilmesi için onaylama işleminin
yapılması zorunludur. Elektronik ortam dışında gönderilen bildirimler
verilmemiş sayılacaktır.
Bildirim;
-
Kendi adına kullanıcı kodu, parola ve şifre almış mükelleflerce
gönderiliyorsa, mükellefe ilişkin bilgiler bildirimin hem diğer
alanlarına hem de bildirimi düzenleyen kısmına;
- Serbest
muhasebeci/serbest muhasebeci mali müşavir tarafından gönderiliyorsa,
bildirimi gönderene ilişkin bilgiler bildirimi düzenleyen kısmına,
-
3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan serbest
muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavirler
(meslek mensupları) tarafından gönderiliyorsa, bildirimi gönderene
ilişkin bilgiler bildirimi düzenleyen kısmına yazılacaktır.
Söz
konusu bildirimin merkez ve her bir şube için ayrı ayrı verilmesi
zorunludur. Faaliyet konuları itibariyle farklı muhasebe tekniğini
kullanmak durumunda bulunan mükellefler, Mükellef Bilgileri Bildiriminin
"Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılat" alanına, kendi muhasebe tekniklerine
göre bu alana karşılık gelen gelir tablosu bilgilerini
dolduracaklardır.
Bildirim verme zorunluluğu getirilen
mükellefler, https://intvd.gib.gov.tr/internetvd adresinde bulunan
bildirim ekranlarındaki alanları aynı adreste yer alan kılavuzda
belirtilen açıklamaları göz önünde bulundurarak eksiksiz olarak
dolduracaklardır. Söz konusu bildirimin nasıl doldurulacağına ilişkin
açıklamalara www.gib.gov.tr adresinden de ulaşılabilecektir.
Bildirimin
verileceği tarihten önce bağlı oldukları vergi dairesi değişen
mükellefler bildirimlerini, halen bağlı oldukları vergi dairesinin
mükellefi olarak göndereceklerdir.
Bildirimini elektronik
ortamda belirlenen süre içinde vermeyen veya eksik ya da yanıltıcı
bildirimde bulunan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununun mükerrer
355 inci maddesi hükmü uyarınca;
- Kurumlar vergisi mükellefleri, birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında 1.200 -TL,
- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler hakkında 600 -TL
özel usulsüzlük cezası uygulanacaktır.
Öte
yandan, elektronik ortamda bildirimin onaylanmasından sonra, hatalı
verildiği anlaşılan bildirim için düzeltme bildirimi verilmesi
gerekmektedir. Düzeltme bildiriminin elektronik ortamda, Mükellef
Bilgileri Bildiriminin verilme süresinden sonra verilmesi durumunda; 213
sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi hükmü uyarınca,
-
Düzeltme amacıyla verilen bildirim ve formların, belirlenen sürelerin
sonundan itibaren 10 gün içinde verilmesi halinde özel usulsüzlük cezası
kesilmez,
- Takip eden 15 gün içinde verilmesi halinde ise kesilmesi gereken özel usulsüzlük cezası 1/5 oranında uygulanır.
AKİF AKARCA / DR.MEHMET ŞAFAK
Kaynak: Dünya Gazetesi
Yorum Gönder